Będąc na półmetku, a właściwie daleko za połową roku 2013, warto przypomnieć jakie trendy obowiązywały w reklamie Anno Domini 2012. Amerykański tygodnik AdWeek jak co roku wybrał 10 najlepszych spotów reklamowych 2012 roku. Każdy z nich wyróżnia się pomysłem, estetyką lub nieszablonowym poczuciem humoru, a wszystkie bez wyjątku charakteryzuje perfekcyjne wykonanie i dbałość o szczegóły.

Spoty reklamowe

Spoty reklamowe

W zdecydowanej większości wśród dziesięciu najlepszych spotów reklamowych ubiegłego roku znajdziemy świetnie opowiedziane historie, nie dające się zamknąć w standardowych 30 sekundach, ale skutecznie przykuwające uwagę widza przez dłuższy czas. W każdej z tych historii reklamowany produkt znajduje się niejako na uboczu, będąc jednak integralną częścią reklamy i tworząc z opowiadaną fabułą logiczną całość. Mamy tu być może 10 przykładów marketingu narracyjnego w najlepszym wydaniu.

Spot reklamowy dezodorantu dla mężczyzn AXE, opowiadający historię platonicznej miłości z czasów szkoły średniej, widzianej po latach oczami czterdziestolatka? A może Clint Eastwood w poruszającej reklamie Chryslera, porównujący Amerykę czasu kryzysu do drużyny sportowej, która do przerwy przegrywa, ale wychodzi na drugą połowę z podniesioną głową – w tle ujęć z bankrutującego Detroit? W każdym z tych spotów reklamowane produkty tworzą historię, ale nie biorą w niej czynnego udziału, są tłem, dodatkiem, ale takim który zapada głęboko w pamięć odbiorcy.

Każdy ze spotów reklamowych występujących w zestawieniu, na czele ze zwycięskim „Three Little Pigs” od Guardiana wyróżnia się również milionami wyświetleń w serwisie YouTube.com, co tylko potwierdza ich jakość. Zainteresowanych innymi spotami odsyłamy do całości rankingu tygodnika AdWeek.